آیا بهبود رتبه الکسا هدف خوبی است یا خیر؟

در این مقاله طرز کار و جنبه‌های مثبت و منفی الکسا به طور کامل برسی شده است.

برای دانستن پاسخ این سوال لازم است که شما اول با سیستم رتبه‌بندی الکسا آشنا بشوید و ویژگی‌های آن را بدانید.

این آمار‌ها بر اساس اطلاعات سه ماه گذشته آپدیت می‌شود و تخمینی از تعداد ویزیت است (تعداد ویزیت قطعی و دقیق نیست). 

این تخمین بر اساس تولبار الکسا و یا کد الکسا یعنی همان Alexa Certified Metrics که بعضی از سایت‌ها و ابزار‌ها قرار دارد، زده می‌شود.

پس میتوان با یک ترافیک بطور فیک، رتبه الکسا را دستکاری کرد. 

برای ساختن ترافیک فیک میتوان از سایتهای زیادی مانند HitLeap ، Auto Hits،Autosurf و نمونه های ایرانیان مثل traffiset و exchange24 استفاده کرد.

همینطور نرم افزار‌های ربات دیگری هم وجود دارد که با اجرا کردن این ربات ها در کامپیوتر شما می‌توانید سایت دیگران را در کامپیوتر خود باز کنید و به همان نسبت دیگران سایت مورد نظر شما را باز کند. 

معروف‌ترین آنها، نرم افزار جینگ لینگ (Jing Ling) است که چون به زبان چینی ماندارین بوده بعد از چندین نسخه انگلیسی آن به اسم ترافیک اسپریت (Traffic Spirit) منتشر شد که می‌تونید از سایت آی‌تی‌پی‌اس (ITPS) دانلود کنید. 

این نرم افزار امکان این را دارد که آدرس (URL) مشخصه خود را وارد کرده و زمان مد نظر را برای هر ویزیت به صورت رندم بطور مثال ۱۰ الی ۳۰ ثانیه مشخص کنید. 

منابع ورودی هر ویزیت را می‌توانید مشخص کنید. مثلاً می‌توانید مشخص کنید که ورودی‌ها را از گوگل و با کلمه کلیدی مشخص شده و یا ورودی از سایت خاص یا شبکه‌های اجتماعی باشد و حتی درصد بدهید. وارد شدن ویزیت به صفحات داخلی را اضافه کنید و با میزان ها را رندم در سایت بچرخند.

حتی می‌توانید کشور مورد نظر را انتخاب کنید به طور مثال همه ویزیت‌ها از ایران باشد. 

همینطور برای این کار ابزارهای دیگری هم وجود دارد مثل ربات ترافیکی دیابولیک (Diabolic Traffic Bot) که رفتار مشابهی انجام می‌دهد.

پس نتیجه می‌گیریم رتبه الکسا به دلیل قابل دستکاری بودن قابل اعتماد نیست. همان طور که میبینید بین ۵۰۰ سایت برتر الکسا وب‌سایت‌های بسیار زیادی هستند که از کیفیت مورد نظر برخوردار نیستند و شناخته شده نیستند اما رتبه الکسای بالایی دارند. 

پس با این تعاریف نمی‌شود رتبه الکسا را به عنوان یک شاخص خوب و یا هدف برای سایت خود در نظر گرفت. 

ولی الکسا کاربردهای مفیدی هم دارد به طور مثال می‌توانید کیورد‌هایی که بیشترین ورودی را در سایت‌ها دارند شناسایی کنید همینطور نسبت ورودی از سوشال ریفرال و یا سرچ انجین هر سایت را شناسایی کنید. 

حتی بک لینک های وب سایت را به دست بیاورید و شاید بتوان گفت مهمترین کاربرد الکسا در کیورد ریسرچ باشد.

مرسی که این مطلب رو برای دوستات هم میفرستی ...
مجید عابد
مجید عابد

مجید عابد هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق، اولین وبلاگ خودم رو سال ۱۳۸۳ راه انداختم و از همون زمان درحال مطالعه راهکارهای افزایش بازدید وبلاگ و وبسایت (که بعدها به سئو معروف شد) بودم.
این روزها درحال ارائه خدمات مختلف سئو و مشاوره به برندهای مختلفی در ایران و کشورهای دیگه هستم.
خیلی فرصت نمی کنم در شبکه های اجتماعی باشم و به همین خاطر این وبلاگ رو راه انداختم تا بتونم بعضی از تجربه ها و دانشم رو با شما به اشتراک بگذارم، اینطوری هم من بیشتر مطالعه میکنم و از شما چیزای مختلف یاد میگیرم و هم احتمالا برای شما مفید باشه.

مقاله‌ها: 84

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *